
Hvad er Bing Ads – og er det relevant i Danmark?
Bing Ads er annoncer på Microsofts søgemaskine Bing, der gennem en række strategiske alliancer med eksempelvis Apple har fået en større markedsandel på søgninger både herhjemme og i udlandet. Til dig som er iPhone-bruger, betyder samarbejdet med Apple at din interaktion med Siri leder til søgninger på Bing.
Faktisk sker hele 9% af alle søgninger i Danmark gennem Bing, hvilket resulterer i omkring 13 millioner søgninger om måneden. Bing er altså til stede i kampen om din interesse og i stand til at skabe forretning for din virksomhed.
Bings købestærke brugerbase
Den gennemsnitlige bruger af Bing er væsentlig ældre end hos Google. Disse brugere er generelt bedre økonomisk stillet og derfor potentielt mere købestærke, hvilket gør at din annoncering via Bing Ads har nemmere ved at tjene sig hjem.
Bings ældre brugerbase er oven i hatten også tættere på at gøre et køb, når de går til en søgemaskine, end man ser det hos Googles gennemsnitlige brugere. Så foruden deres økonomiske råderum ser vi ofte også bedre konverteringsrater for Bing Ads end Google AdWords.
Læs også: Alle vil arbejde med kunderejsen, men hvordan?
Bings billige klikpriser
Bing skiller sig ud fra Google på flere områder – heriblandt på klikprisen. Hvis du er en mindre virksomhed, hvor budgettet ikke er til brug af Googles AdWords, så er det værd at have Bing med i overvejelserne. Bing Ads er et økonomisk fordelagtigt valg, til trods for at de ikke når ud til så mange som på Google. Men du får potentielt mere ud af dine penge.
Ligesom med Google AdWords foregår annonceringen på Bing via PPC – pay per click. Med PPC-annoncering betaler du kun for de klik, dine potentielle kunder bidrager med. Forskellen på Bing Ads og Google AdWords er her, at prisen for de enkelte klik er væsentligt billigere hos Bing. Denne prisforskel kommer sig af, at konkurrencen ved brug af Bing Ads er en helt anden end på Google.
Styrken ved Bing Ads på tværs af landegrænser
Giver man sig i kast med Bing Ads i Danmark, skal man gøre sig klart, hvordan Bings mindre søgevolumen sætter begrænsninger og kræver tilpasning i forhold til det, man plejer at gøre på Google – men der er strategiske fordele at hente ved Bing.
Overvejer du at udvikle forretningen til nye lande, så kan Bing Ads for alvor gøre sig gældende som en spydspids for din marketingindsats, hvis din målgruppe benytter et ordforråd som er engelsk eller enslydende på tværs af sprog – fx ’sneakers’ og ’architectural engineering’.
I kraft af de lavere klikpriser er det et billigere medie at begynde med. Men inkluderer du større geografiske områder i dine kampagner for enslydende søgeudtryk, kan du eksponere dine annoncer for et langt større antal søgninger. Det kan skabe en væsentlig fordel for din eksisterende forretning, men også give nem og billig adgang til potentielle markeder.
Passer Bing til dit behov?
Bing Ads er et oplagt og favorabelt redskab til at markedsføre din virksomhed. Det er svært at sige, om det er Bing eller Google, som passer bedst til netop dit behov, da begge valg rummer hver deres fordele og ulemper – og er dybt afhængig af din virksomhed, din målgruppe, osv. Google tilbyder en bred volumen på dine annoncer til en relativ høj klikpris, hvorimod Bing tilbyder den ældre og købestærke bruger til en lavere klikpris – dog når du ikke lige så langt ud.
De to muligheder supplerer hinanden godt, og vi anbefaler, at I træffer beslutning om annonceringsplatform ud fra en nuanceret, vidensbaseret overvejelse, før I blot tyr til Google-annoncering, fordi det er mest udbredt.
Vil du læse mere, anbefaler vi at du læser vores opråb: Har du styr på ejerskabet på dine marketingdata?