
Mediebureauerne og rådgivere har ejet data
Der, hvor kæden er hoppet af de sidste mange år – set fra annoncørernes synspunkt – er at mediebureauet typisk ejer al data på marketingaktiviteterne, fx hvilke online annoncer, der har præsteret bedre end andre. Det er data som annoncøren i princippet har betalt, men sjældent har haft adgang til. Eller måske har det kun været tilgængeligt på en sådan måde, at data ikke kunne gøres til rigtig brugbar information for marketingteamet, fordi man fx ikke har kunnet koble dataene sammen med sin Google Analytics.
Tilblivelsen af Google Marketing Platform er derfor skelsættende for de store annoncørers greb om egne digitale aktiviteter og den digitale brugerrejse. Det er nemlig anledningen til, at man som annoncør selv beder om at få ejerskab over egne data, og så lader mediebureauer og andre rådgivere få adgang til data.
Tag dine data tilbage
Ved at samle DoubleClick og Google Analytics i én løsning har Google inviteret de store annoncører til at få ejerskab over deres marketingdata. Som Google så nøgternt skriver i deres annoncering af Google Marketing Platform:
”Marketers have seen great results when they use ads and analytics technology together.”
Denne indsigt handler Google nu på. Store annoncører bør derfor tage handling og stille krav til mediebureau eller rådgiver om, at annoncøren selv vil eje egne marketingdata.