
Der er gode grunde til at tage YouTube alvorligt
Vidste du fx, at …
- 54 % af danskerne besøger YouTube hver uge (pr. 2021)
- 29 % af danskerne bruger YouTube dagligt (pr. 2021)
- YouTube, DR TV og Netflix er i top tre af streamingmarkedet i Danmark
- Blandt de mest populære ting at lave på YouTube er: Høre musik og se musikvideoer, se sjove videoer, se DIY-videoer, søge efter viden samt se ’Hvordan ting virker’-videoer
- YouTube har over 2 milliarder månedlige brugere på verdensplan
Kilder:
'Du gennemfører aldrig YouTube' – uddrag fra Medieforskningen 2018
YouTube SEO: Jeres chance for at stjæle rampelyset
Søgemaskineoptimeringen er det, der gør, at netop jeres indhold bliver fundet. Derfor skal det have den opmærksomhed, det kræver og fortjener, så det bliver søgbart. Sat lidt på spidsen, kan I gøre det nok så godt, men hvis jeres indhold ikke bliver fundet, er arbejdet spildt.
Hvordan opbygger I så god SEO på YouTube?
Før du producerer videoindhold og uploader til YouTube
SEO-indsatsen starter allerede før, du uploader videoen til YouTube. Vi anbefaler, at du inden produktion af videoen gør dig nogle tanker om, hvilket emne og søgeord, din video skal handle om. Når din video tager afsæt i én søgeterm, så er der flere fordele. Det kan måske virke firkantet at skulle forholde sig til én eneste term, men det vil med al sandsynlighed gavne SEO’en. Ofte kan det faktisk også hjælpe til indholdsmæssigt at gøre fokus og budskab knivskarpt i din video.
Hvis du ikke ved, hvor du skal begynde, så lav en brainstorm over emner og søgeord og gå derefter ind på et søgeordsværktøj. Du kan fx bruge Keyword Planner i Google Ads. Der er en del værktøjer derude, og fordelen ved dem er, at du kan se, hvor stor søgevolumen er på det valgte ord.
Tjek i den forbindelse også relaterede søgeord, som kan give dig endnu mere inspiration. Det kan du også gøre, når du selv søger direkte på YouTube – det giver dig en fornemmelse af, hvordan søgelandskabet ser ud. Det er vigtigt at du tager dig tid til at blive bekendt med folks intention, og hvordan den er relevant ift. jeres indhold, så I lærer, hvilke intentioner I kan læne jer op ad.
Når du har en grundig søgeordsanalyse ved hånden, så bliver den efterfølgende indsats nemmere, fordi du ikke skal sidde og brainstorme for hver enkelt video. Det skulle din søgeordsanalyse gerne gøre overflødigt. Vi anbefaler at du udvælger søgeord, hvor I har en reel chance for at ranke. Det er åbenlyst sværere at ranke på et ord, hvor der er mange millioner konkurrenter om buddet, end søgeord med mindre konkurrence. Det skal naturligvis give mening og være noget, der søges efter – måske finder du nogle huller i markedet, hvor netop I kan gå ind og dominere?
Det er også i forarbejdet, at du bør lægge en plan for, hvordan du aktiviteter indholdet. En contentplan er i mange tilfælde et fremragende værktøj, så indholdet bliver planlagt og koordineret, frem for at være sporadiske indfald. Fordelen ved at planlægge hvor og hvordan indholdet skal deles er, at du øger sandsynligheden for at få afspilninger på din YouTube-video. Afspilninger er et kvalitetsparameter der fortæller YouTube, at dit indhold har værdi for brugerne.
Læs også: Kom i gang med YouTube marketing: Strategi, nicher og annoncering
SEO-indsatsen når YouTube-videoen er uploadet
Det har betydning, hvad I kalder videoen. Tag udgangspunkt i det primære søgeord, du gerne vil have videoen til at dreje sig om – inkludér det i titlen. Titlen skal derudover være præcis og den skal sætte ild til brugernes nysgerrighed, så du øger sandsynligheden for ,at de ser videoen, når de støder på den. Gem branding til sidst, så det mest relevante kommunikeres først. Videoens titel bør være på maksimalt 60 tegn.
Næste skridt er at skrive en god beskrivelse. Og med ’god’ mener vi en beskrivelse til mennesker. Fortæl brugerne, hvad videoen handler om, og hvad de kan forvente, men sørg omvendt også for, at teksten kan læses efter, at brugeren har set videoen. Du bør skrive en unik beskrivelse til hver enkelt video.
Sørg for, at det primære søgeord og evt. supplerende søgeord er en del af den indledende beskrivelse. Vær opmærksom på, hvor meget tekst du kan skrive, før brugeren skal klikke ’Vis mere’ – skriv det vigtigste først. Du kan med fordel afslutte med at fortælle noget om din kanal og din virksomhed, og evt. linke til dit website eller andre sociale kanaler. Så længe det er relevant og hjælper brugeren. Du har 5.000 tegn til rådighed i beskrivelsen af din YouTube-video.
Thumbnailen på videoen er endnu en faktor, når det kommer til YouTube SEO. Vi anbefaler, at din titel og thumbnail – dvs. det lille billede, der repræsenterer din video – spiller sammen. Vælg en sigende thumbnail og hold, hvad du lover. Undgå sensationsprægede thumbnails eller click bait. Det kan direkte skade videoens SEO. Det samme gælder i øvrigt videotitlen.
Den sidste anbefaling bør sige sig selv, men vi tillader os at dele den alligevel: Lav indhold, der rent faktisk interesserer seerne. Hvis videoerne ikke rammer noget eller nogen som helst, så får de færre visninger og det går direkte ind og har negativ betydning for jeres kanal.
Giv YouTube-kanalen kærlighed med en hovedrengøring
I indledningen brugte vi et billede på en entré. Det holder vi lige fast i. Smøg ærmerne op og sørg for, at det er fedt at besøge jeres YouTube-kanal. Når den er indbydende, ordentlig og gennemtænkt, så er der større sandsynlighed for at brugerne tilbringer mere tid der.
Lad os tage Højskolerne i Danmark som eksempel. Når du besøger deres YouTube-kanal, så har de …
Uploadet et passende coverbillede – det er både korrekt i størrelse og promoverer kløgtigt nok et af deres indholdselementer, højskole hacks
Udvalgt en topvideo, der præsenterer hvad højskole er for noget – god, relevant start og i øvrigt gennem elevernes egne ord
Indhold med forskellige emner, der på hvert område er relevant og giver seeren ny viden eller inspiration – kig fx på playlisterne ’Højskole hacks’ og ’Et døgn på højskole’
En række playlister, bl.a. ’Højskole hacks’, ’Livet ville ikke være det samme uden Højskolerne’ og ’Virtuelle rundvisninger – playlisterne gør indholdet overskueligt
En beskrivelse under ’Om’ og tilknyttede links til deres website og social – og i øvrigt bruger de indholdet rundt omkring på deres andre kanaler
Der kan saneres meget mere, men nu har du inspiration til at starte med.
Læs også: Sådan begynder du at arbejde med kunderejsen
Arbejd med playlister, hvis I har meget videoindhold
Nu har vi nævnt playlister en del gange, og det er der god grund til. De er rigtig smarte, fordi de er en nem metode til at kategorisere jeres indhold. Det gør det nemmere at browse gennem for brugerne. Det tager ikke lang tid at oprette en playliste, og så har det endnu en fordel.
Playlisterne har, udover at slå et slag for overskueligheden, den klare fordel, at videoerne vil auto-afspille den næste på listen. Du kender det fra Netflix, hvor man hurtigt kan komme til at se lidt for mange afsnit, fordi nogen har været så flink at sætte næste afsnit på. På YouTube betyder det også, at du øger sandsynligheden for, at flere bliver hængende. Det leder til flere afspilninger af dine videoer, og jo flere afspilninger du har, des gladere bliver YouTube for at gøre dem synlige.
Playlister er særligt relevante for jer, der har masser af indhold - eller planlægger at få det. Du kan med fordel koble oprettelsen af playlister med de nicher, I indholdsmæssigt er en del af. Det kan du læse meget mere om via linket nedenfor.
Læs mere om YouTube marketing eller kontakt os
Én ting er, hvordan jeres YouTube-kanal tager sig ud. Noget andet er, hvad I gør med den – og det bør være det første, I forholder jer til. Vil du have inspiration til, hvordan I lægger en god strategi for YouTube marketing og til annoncering, så gå til artiklen Kom i gang med YouTube marketing: Strategi, nicher og annoncering.