
Stop op før I vælger at hoppe ombord på Amazon
Lad os sige det lidt direkte: Bare at hoppe ombord på Amazon og at tro, at alt er godt derfra – det er både lidt dovent og meget kortsigtet.
Amazon ynder at kalde sig for et ”marketplace,” men i virkeligheden er Amazon sin egen forretning. En forretning som tillader andre at komme med ombord på Amazons helt egne, selvfavoriserende betingelser. Det er ekstremt vigtigt at I sætter jer ind i, hvad disse betingelser betyder for jer, så I ikke senere opdager, at I står med håret i Amazons postkasse. Amazon er nemlig først og fremmest sin egen forretning, og derfor favoriserer de også mest af alle sig selv.
På Amazons platform ejer Amazon kunderne. Når du som vendor får et salg, så er du ret beset bare heldig, fordi du fik lov til at aflevere 15 % i kommission til Amazon. Vil du øge dine chancer for at få solgt dine produkter, og det vil de fleste nok, må du betale yderligere for annoncering på Amazon.
Når du har fået et salg igennem, så kan du tælle din omsætning og starte helt forfra. Amazon ejer nemlig dine kunder, og du har ingen mulighed for at henvende dig til tidligere kunder, der har købt hos dig via Amazon. Det er en one-off.
Amazon er altså en kanal som vil kræve en væsentlig indsats, og som til gengæld ikke giver dig nogen nævneværdig adgang til kunderne under eller efter salget. Det vil sige, at du ikke kan arbejde på at få permissions til hverken e-mail-marketing eller remarketing. Det er at tisse i bukserne for at holde varmen, og det er nok det allermest væsentligste at huske, når det kommer til Amazon. Du skal kunne være i lugten, for nu at blive ved billedsproget, hvis du vil være på Amazon.
Læs også: Sådan arbejder du med kunderejsen?
Keep calm og genbesøg virksomhedsstrategien
Vi råder dig til at du stopper op, før du bliver stresset, forvirret eller endda forført af udkaldet om, at "Amazon kommer". Forlad det kaotiske speakers corner og genbesøg i stedet din virksomhedsstrategi og virksomhedens ambitioner. Kig på kunderejsen, kig på konkurrencebilledet, kig på, hvordan I går til markedet.
Det bør ikke ændre jeres forretningsstrategi fuldstændigt, at Amazon er på vej. Hvis I oplever, at det er tilfældet, så har I overlevet længe nok uden at have taget stilling til jeres forretning. Dét bør I sætte fokus på med det samme!
Grundlæggende er Amazon et online supermarked, hvor flere inviteres til at sætte de samme varer på hylderne. Hvorvidt netop jeres varer bliver sat i øjenhøjde for potentielle kunder, er afhængig af en separat produkt-SEO-indsats og prissætningsstrategi for Amazon som salgskanal. Du kan også få adgang til stjerneplaceringer i Amazon-supermarkedet ved at investere i annoncering på Amazon.
Er du brand owner, bør du tage din forhandlerstrategi op til overvejelser og se, hvordan Amazon passer ind her. Der kan være tungtvejende grunde til at gå på Amazon som brand owner, men det skal afklares ved at se på, hvad der er rigtigt for netop din forretning. Amazon giver bl.a. mulighed for at tage mere kontrol over dit brand og for at udvikle en dedikeret reseller-strategi.
Er du selv en forhandler af andres produkter, så skal du overveje, om du har ressourcer til at vedligeholde to salgskanaler? Kan din forretningsstrategi bære at gå på Amazon? Og hvad kan Amazon gøre for din selvstændige del af din forretning? Hvis du ikke opnår succes på Amazon-platformen eller hvis du måske endda bliver smidt af, så skal du stadig have en forretning at drive. Amazon er kun én salgskanal – forhold dig til den som sådan, så du ikke ender med at gøre din forretning skrøbelig.
Læs også: Tilfredsheden med jeres website falder over tid: Læs om fænomenet bag
Vores to bedste råd, når det kommer til Amazon
Mange konsulenter og e-købmænd vil argumentere for Amazon, fordi deres maskineri er så avanceret og effektivt, at man "bare skal" være en del af det. Nogle understreger vigtigheden i at gå ombord hurtigst muligt, så man når det, inden endnu flere kommer på Amazon og konkurrencen derved stiger.
Det argument kan der godt være nogle kroner og øre i på den korte bane, men at Amazon kommer til Danmark bør først og fremmest give anledning til, at I indser, at ”godt nok” snart er meget mere avanceret, end det de fleste er vant til ... Og uden videre at give nøglerne til forretningen til en konkurrent er ikke løsningen.
Undgå at blive handlingslammet. Gå nøgternt til værks. Det er vores bedste råd, når det kommer til Amazon. Se på jeres website, logistikløsning og på jeres tech stack. Hvad skal der til, så I også har en god forretning efter 10 år med Amazon i Danmark?
... Men hvad så nu?
Sidder du med tvivl, så kontakt os og lad os få en snak om, hvordan I kan gå til Amazon. Vi ville gerne have givet dig et ganske entydigt svar på, om I bør frygte eller favorisere Amazon. Det er desværre med Amazon som med så meget andet, at det ikke er så simpelt. For at komme et svar nærmere, er det nødvendigt at kende til jeres forretning, jeres strategi og ambitioner. Så kan vi til gengæld godt matche det op med vores viden om Amazon og erfaring som digital partner for vores kunder.
Vi anbefaler under alle omstændigheder, at I forholder jer til Amazon, for om vi vil det eller ej, så kommer den.