Dive in

Derfor skal I tage YouTube alvorligt

DR Medieudviklingen 2021 viser, at 54 % af danskerne besøger YouTube hver uge. Det gør YouTube til den største streamingtjeneste herhjemme. På anden- og trejdepladserne finder vi DR TV og Netflix. 29 % af danskerne besøgte dagligt YouTube i 2021, og der er tale om en stigende tendens, hvis vi sammenligner med de foregående år. Og selvom de fleste måske tænker på videoer, når vi snakker YouTube, så bruger et stigende antal unge YouTube som gratis musiktjeneste.

I 2018 havde Medieudviklingen et særligt kapitel om YouTube, der pegede på de mest interessante ting at lave på YouTube. De er fortsat aktuelle, og i toppen var: Høre musik og se musikvideoer, sjove videoer, DIY-videoer, søge efter viden samt ’Hvordan ting virker’-videoer.

Noget af det som YouTube og også TikTok formår, er at levere helt personlige feeds med interesser, der ikke umiddelbart ser ud til at gå hånd i hånd. Men algoritmerne lærer i uhyggeligt tempo den enkelte brugers præferencer at kende, og det er netop styrken. Det er også interessant rent marketingmæssigt, for måske skal vi blive bedre til ikke at tænke i stereotype kasser, når vi taler brugere. Du kan sagtens interessere dig for bæredygtigt byggeri, elektronisk musik, feminisme, limited edition whiskey fra et lokalt bryggeri, Batman, nordiske guder og mejsekugler, uden at algoritmen bliver forvirret eller fortvivlet. I virkeligheden er det da ret befriende.

Fik jeg nævnt, at YouTube har cirka 2 milliarder månedlige brugere på verdensplan?

Hvor har vi statistikken fra?

Vores kilde er primært DR Medieforskning 2021, men vi har også set på rapporterne fra 2018 og 2019.

Medieudviklingen 2021

'Du gennemfører aldrig YouTube' – uddrag fra 2018

1: Læg en strategi for, hvorfor og hvordan I bruger YouTube

Først og fremmest bør I forholde jer til de strategiske overvejelser. Overvej eller genovervej, hvorfor I er på YouTube, hvad I vil med YouTube, og hvordan I vil håndtere det. Hvilke ressourcer har I, hvilke erfaringer har I, hvad skal I få ud af det?

I skal være på YouTube, fordi det giver mening for jeres forretning. At mange eksisterende og potentielle brugere eller kunder er på YouTube er et argument, som I kan bruge, hvis ellers det passer ind i jeres forretningsmål, setup og tanker om målgrupper.

Overvej, hvilke KPI’er I har for YouTube og hvem, I gerne vil nå med kanalen. Arbejder I med personaer i andre dele af jeres markedsføring, så se på, hvordan de passer sammen med indsatsen på YouTube.

2: Start simpelt og byg videre senere

I behøver ikke stile efter at opbygge Danmarks største YouTube-kanal. Læg i stedet en strategi og en handleplan, der er realistisk. Når I er godt i gang og rutinerne kører, kan I bygge ovenpå.

Det er i mange tilfælde et spørgsmål om ambitioner versus egentlige ressourcer. Og hellere sætte et mål og indfri det, end at satse hele baduljen på YouTube og så skuffe (jer selv) fælt. Eller at I brænder sammen, fordi det er for stort et arbejde undervejs.

Læs også: Alle taler om det, men hvad er datadrevet markedsføring egentlig?

3: Find en niche

Vi anbefaler at I ser på, hvilke emneområder I arbejder med. Find jeres niche og lav indhold, der befinder sig inden for denne sfære, så I ikke taler om jeres virksomhed, men om det emne, jeres virksomhed arbejder med. Hvor kan I samle mikrofonen op og med rette udtale jer?

Kig et øjeblik på top 6 her:

Statistik over, hvad de 15-64 årige bruger YouTube til. Kilde: DR Medieforskning 2018

Læg mærke til, hvordan ’se DIY-videoer’, ’søge efter viden’ og ’se hvordan virker-videoer’ figurerer helt øverst. Det er guld værd, hvis I overvejer at gå mere aktivt ind i arbejdet med YouTube og har overvejet en niche. Folk søger, folk er nysgerrige, folk vil vide, hvordan ting virker. Også selvom – eller især når – det er enormt nørdet.

Overvej i samme ombæring, hvilke konkurrenter I har i nichen. Hvis I fx overvejer at anmelde spillefilm på jeres YouTube-kanal, så skal der meget til, før I bliver en go-to – der er virkelig mange, der har holdninger til film og serier derude, så hvad får jer til at skille jer ud? Vi siger ikke, at det er umuligt, men overvej, hvad der gør jer særegne.

Læs også: Forstå server-side tracking: Muligheder, benspænd og etiske dilemmaer

4: Tag SEO på YouTube alvorligt

Hvis I kan vinge 1, 2 og 3 af, så må I også forholde jer til SEO på YouTube-kanalen. Søgemaskineoptimeringen er det, der gør, at netop jeres indhold bliver fundet. Vi anbefaler derfor, at I går op i, hvad I kalder hver enkelt video, hvordan I beskriver den, hvilke tags I udvælger mm.

En vej at gå er, at bygge jeres videoer op omkring et enkelt søgeord eller emne hver. I den forbindelse kan I evt. bruge et søgeordsværktøj der tjekker de mest søgte ord i den niche, du gerne vil være en del af. Tjek også de relaterede søgninger du får frem, når du selv søger.

Nogle af de ting der opbygger god SEO på YouTube er:

  • Lav en søgeordsanalyse og udvælg de keywords, hvor du har en reel chance for at ranke
  • Inkludér videoens primære søgeord i titlen
  • Skriv en beskrivelse, der forklarer hvad seeren kan forvente – ca. 250-300 tegn og inkludér gerne søgeordet et par gange
  • Tilføj en håndfuld tags til din video, der støtter det primære søgeord – tjek evt. relaterede søgeord i søgeordsanalysen
  • Lav indhold, der rent faktisk interesserer seerne

5: Gi’ jeres YouTube-kanal noget love

Sørg for, at det er fedt at besøge jeres YouTube-kanal. Lad os tage Højskolerne i Danmark som eksempel. Når du besøger deres YouTube-kanal, så har de …

  • Uploadet et passende coverbillede – det er både korrekt i størrelse og promoverer et af deres indholdselementer, højskole hacks
  • Udvalgt en topvideo, der præsenterer hvad højskole egentlig er – god start og i øvrigt gennem elevernes egne ord
  • En række playlister, bl.a. ’Højskole hacks’, ’Livet ville ikke være det samme uden Højskolerne’ og ’Virtuelle rundvisninger – indholdet bliver overskueligt og delt op efter emne
  • Forskelligt indhold med relevans og viden – kig fx på playlisterne ’Højskole hacks’ og ’Et døgn på højskole’
  • En beskrivelse under ’Om’ og tilknyttede links til deres website og social – og i øvrigt bruger de indholdet rundt omkring på deres andre kanaler

Der kan saneres meget mere, men det er en god start. Det er bare at tage det fra en ende af.

6: Arbejd med playlister!

Playlister er ganske smarte. Det er en nem måde at kategorisere jeres indhold på, så det bliver nemmere at browse gennem for brugerne. Samtidig har det den fordel, at videoerne vil auto-afspille den næste på listen. Dermed øger du sandsynligheden for flere afspilninger på dine videoer. Jo flere afspilninger du har, des mere gør YouTube dem synlige.

Playlister er særligt relevante for jer, der har masser af indhold (eller planlægger at få det).

7: Annoncér på YouTube

YouTube-annoncering er betydeligt billigere end tv-reklamer, og annoncerne har mulighed for at læne sig op ad det videoindhold, brugeren allerede selv viser interesse i og har søgt efter. Det øger kort og godt sandsynligheden for, at vores reklame og budskab er relevant. I samme ombæring giver YouTube os rigtig gode data, så vi bliver klogere på, hvordan annoncen har performet.

Vi anbefaler, at I overvejer YouTube-annoncering med tanke på de målgrupper, I arbejder med i forvejen. Der er stor sandsynlighed for, at I kan finde dem på YouTube. YouTube stiller en række forskellige annonceformater til rådighed – få en introduktion til fire udvalgte annonceformater.

Hvis YouTube-annoncering er helt nyt for jer, så se på, hvordan YouTube passer ind i jeres eksisterende mediestrategi. Sæt jer nogle klare mål, læringsmål til en start og ellers gode, gammeldags KPI’er, så I ved, hvad I vil have ud af at annoncere.

Virker annoncering på YouTube uoverskueligt, så alliér jer med en digital partner, der kan hjælpe jer i gang. Så kommer I godt fra start med den nye disciplin.

Vil du vide mere om YouTube marketing?.

Start med det gode fundament:

Kom i gang med YouTube marketing: Strategi, nicher og annoncering

Vil du videre endnu mere om YouTube marketing – så ræk ud. Som digital partner hjælper vi vores kunder med at se nye muligheder, der hænger sammen med de overordnede forretningsmål.

Hear more directly from our specialists

For mere information om vores praksis og hvordan vi er forpligtet til at beskytte og respektere dit privatliv, kan du læse i vores privatlivspolitik.

Morten Gad

Digital Strategy Director, partner
Seneste i Hub'en